Peminat blog kami

Selasa, 24 Ogos 2010

Batik Malaysia


Batik Malaysia


Sejarah batik

Batik merupakan satu bidang kraftangan satu yang unggul di Malaysia. Sejak abad ke-15 masihi manusia sudah mula menjalankan kegiatan pembuatan batik secara tradisional. Dimana masyarakat dahulunya menggunakan ubi kentang sebagai alat pengecap. Di Alam Melayu,sejenis batik yang dipanggil Batik Pelangi telah diperkenalkan sejak tahun 1770-an.Batik mula diperkenalkan di negara Malaysia khususnya di Kelantan pada tahun 1910. Batik berasal dari Indonesia dan perkataan batik terbit dari perkataan Jawa “tik” yang bermaksud menitik atau menulis titik-titik. Di Malaysia kebanyakan perusahaan kilang batik banyak terdapat di Kelantan dan Terengganu. Kini pelbagai dasar-dasar dilaksanakan untuk meningkatkan produktiviti dan kualiti batik di peringkat global.



Pendefinisian Batik



Seni batik adalah satu kaedah reka bentuk dan pencorakan tekstil yang diasaskan daripada penggunaan lilin dan bahan pewarna samada penggunaan pewarna dari alam semulajadi mahupun pewarna moden. Lilin merupakan bahan utama yang digunakan sebagai pemisah warna samaada dilukis menggunakan canting mahupun yang diterap

menggunakan blok-blok motif ke atas permukaan tekstil. Kemudiannya warna

disampaikan kepada tekstil samada dengan kaedah celupan atau menggunakan berus.

Keistimewaan dan keunikan seni batik terletak pada ciri yang berlainan bagi corak dan

kesan yang terhasil oleh kerana itu tidak ada sehelai batik yang sama dengan yang lain

sekalipun menggunakan canting, blok cap dan warna yang sama.



Dalam hal ini

Asharil Duhardi Abdullah menjelaskan bahawa:

“Istimewanya seni batik kerana batik merupakan salah satu seni tradisi

budaya yang lahir dan berkembang di kepulauan Melayu serta berkaitan

dengan pakaian para penduduknya. Motif yang sering menghiasi ruang

badan sesebuah kain sarung sudah semestinya motif-motif etnik. Setiap

daerah yang menghasilkan batik sabagai bahan keperluan harian pastinya

mempunyai motif-motif etnik yang perlu diangkat dan dikembangkan agar

ia kekal dan diketahui oleh setiap generasi baru. Batik tradisional ini

mempunyai makna simbolik yang tinggi dan penggunaannya didasarkan

pada status sosial pemakai dalam masyarakat daerah tertentu.”



Motif




Motif ialah corak-corak hiasan yang digunakan dalam proses melukis dan menerap batik. Batik transorarial Danijel menggunakan teknik menerap dan melukis. Terdapat dua bentuk utama motif iaitu motif organik dan geometrik. Motif organik melibatkan penggunaan unsur-unsur alam semulajadi seperti tumbuh-tumbuhan dan bunga manakala motif geometrik lebih tertumpu kepada corak bentuk-bentuk geometrik seperti segi tiga, segi empat dan sebagainya.

Contoh motif organik:

1.Motif Ayam

2.Motif Bunga Buluh

3.Motif Bunga Kerak Nasi

4.Motif Bunga Kotak Bercampur

5.Motif Bunga Orkid

6.Motif Bunga Raya

7.Motif Daun Sireh

8.Motif Geometrik

9.Motif Pucuk Rebung

10.Motif Rama-rama

11.Motif Siput



Contoh Motif Geometrik.

1.Motif Pucuk Rebung

2.Motif Bunga Kotak Bercampur

 

Corak


Corak ialah bagaimana motif-motif yang dipilih dicorakkan di atas kain batik tersebut. Corak terdiri daripada gabungan motif-motif organik mahupon geometrik dilukis di atas akin batik tersebut.

Jenis-jenis corak yang digunakan

1.Corak Berdiri

2.Corak Jalur

3.Corak Melintang

4.Corak Menyeluruh

5.Corak Menyerong

6.Corak Tompok-tompok

   7.Corak Ulangan Batu-bata



Perubahan aliran Batik


Pada masa kini, batik telah berkembang melampaui dunianya dengan melalui

proses pemodenan konsep, teknik dan falsafah. Sebagaimana masyarakat dan

kebudayaan yang sentiasa berkembang mengikut peredaran zaman, seni membatik juga turut berubah.

Daripada keindahan yang hanya terdapat pada pakaian yang

menunjukkan status si pemakainya, batik telah berpindah

konsepnya mengikut konsep tradisi kesenian Barat iaitu catan batik yang menjadi hiasan-hiasan dinding galeri atau pejabat,

hotel-hotel atau juga sebagai hiasan-hiasan dinding ruang tamu rumah-rumah

masyarakat pertengahan.

Perubahan bentuk dan fungsi batik terjadi kerana adanya faktor perubahan

zaman, penggantian generasi, pengaruh kebudayaan barat dan teknologi moden.

Perubahan bentuk dan fungsi seni batik moden merupakan cerminan dari keperluan dan apresiasi masyarakat moden.

Dengan adanya keistimewaan teknik pembuatannya serta

harmoni susun atur motif yang melambangkan masyarakat Melayu membolehkan pelukis-pelukis moden mengarap dan merakamkannya kedalam sebuah cerminanlukisan. Rakaman dan lorekan ini semata-mata sebagai satu usaha untuk menonjolkanidentiti dan usaha mencari identiti.

Alatan batik

  




• Blok penerap

• Campuran lilin

• Kain (mestilah kain berwarna putih)

• Pencelup

• Sebuah meja

Kain benang kapas berwarna putih paling sesuai digunakan untuk membuat batik. Selepas diterap dengan lilin pertama, ia akan dicelup dengan warna yang gelap sedikit. Setelah itu, ia akan diterap untuk kali kedua dan kemudian dicelup dengan warna yang lebih gelap. Proses ini akan diteruskan hingga habis. Kain ini akan direbus dalam air yang mengandungi soda. Apabila direbus, warna-warna yang berlainan akan kelihatan. Kain batik ini kemudiannya akan dijemur hingga kering. Kain-kain batik yang sudah kering, akan digosok, dilipat dan dibungkus untuk dipasarkan.










Penjenisan Kain Batik

Batik terbahagi kepada tiga jenis.

Batik Blok
Kain putih akan diterapkan dengan corak batik yang menggunakan blok corak. Blok corak diperbuat daripada kayu atau logam. Proses ini dilakukan berulang-ulang dengan mengikut susunan yang tertentu sehinggalah selesai. Di mana blok itu telah dicelupkan terlebih dahulu ke dalam pewarna sebelum ditekapkan di atas kain tersebut.

Batik Conteng

Alat canting digunakan bagi melakar corak batik dengan lilin panas di atas kain putih. Setelah kerja-kerja melakar selesai, proses mewarna mengikut kesesuaian corak dilakukan dengan menggunakan berus cat, dimana bahagian-bahagian yang terkena lilin itu tidak akan meninggalkan kesan warna apabila proses mematikan warna di lakukan. Lilin akan cair dan tanggal menjadikan bahagian-bahagian ini berwarna putih sebagai benteng.

Batik Skrin

Batik skrin ini tidak kurang hebatnya jika dibandingkan dengan batik blok dan conteng. Hanya kaedah melakar corak dan cara menerapkan warna sahaja yang berbeza. Corak batik dibentuk di atas skrin yang diperbuat daripada kain polyster yang berpengidang. Skrin dilekapkan di atas kain putih, proses pewarnaan dengan melalukan warna di atas corak tadi dengan menggunakan sekuji. Cara begini akan diulang beberapa kali dengan corak yang berlainan untuk mendapatkan corak batik yang lengkap. Ini disebabkan satu skrin untuk satu warna sahaja.

Penggunaan


Penduduk di negara kita menggunakan batik secara meluas. Batik digunakan untuk membuat baju, kain sarung atau batik lepas. Sebagai contoh, pakaian seragam pramugari kapal terbang MAS dibuat daripada batik. Batik juga digunakan dalam majlis-majlis formal dan majlis keramaian. Selain dibuat pakaian, batik juga digunakan sebagai hiasan seperti alas meja, cadar, sarung kusyen, tudung kepala, alas televisyen dan lain-lain lagi. Batik boleh dibeli dengan harga yang murah dan berpatutan. Batik begitu digemari pelancong-pelancong asing kerana coraknya yang menarik dan unik. Ia sering dijadikan buah tangan untuk dibawa pulang ke negara masing-masing.



Pertandingan Piala Seri Endon

Piala Seri Endon diambil sempena nama allahyarham Tan Sri Endon. Acara ini mula diperkenalkan pada tahun 2003 dengan tujuan untuk mencungkil dan menampilkan bakat-bakat baru dan lama pereka fesyen batik tempatan khususnya dari Malaysia untuk diketengahkan di peringkat Antarabangsa.
Pada awal perkenalan di Bukit Bintang,Kuala Lumpur pada tahun 2003 hanya satu kategori dipertandingkan iaitu "Fesyen".Kini pelbagai kategori baru diperkenalkan termasuklah kraftangan dan "Soft Furnishing". Pertandingan ini berjaya memikat hati masyarakat untuk menjadi peserta termasuklah golongan pelajar,pembuat batik,pereka fesyen,
pengeluar tekstill,dan juga artis.
Piala Seri Endon dikendalikan oleh Penyayang iaitu Yayasan Budi Penyayang dengan kerjasama dari Kementerian Kebudayaan,Kesenian dan Warisan.




oleh : NurHafizah binti Mohd Yusof Christopher(205152)
















5 ulasan:

  1. tolong betulkan konten terutama contoh motif organik. macam mana boleh masukkan motif geometrik sbg salah satu senarai di bawahnya. jgn sampai kesilapan yg simple menyebabkan orang yg kurang arif pasal "seni" menerima ajaran yg salah. tq

    BalasPadam
  2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  3. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  4. aduh kak, repair sikit akak punya blog ni. Dah tak boleh pakai untuk rujukan. Banyak yang tidak kene dengan batik

    BalasPadam